ÅRSBERETNING FRA VESTFOLD

Leder feltutvalg   Torbjørn Kristiansen
Leder veteranutvalg          John Olaf Larsen

Møtevirksomhet

Styret har hatt 6 ordinære og 2 ekstra styremøter og behandlet 48 saker. Formannsmøte I ble lagt til Andebu og nr. II til Gavelstad hotell. Her er det behandlet i alt 17 saker.

Formannen deltok på Østlandskretsens møte i DFS sine lokaler samt på årets skytterting på Osøyro. Var også sammen med Stein Egil Ødegård og Tom Knudsen på Viken 1 møte i juli. På Viken 1 høstmøte på Lampeland 7. november møtte Tom Knudsen, Jan Engen og formann. Referat fra disse møter er sendt/sendes lagene.

Gøran Albrigtsen flyttet til Tyskland i juli, og da var styret uten sekretær. Dette ble midlertidig løst med en delt løsning for Kim Tore Holtan og resten av styret. Gøran Albrigtsen skal ha stor takk for det arbeide han har gjort i samlagsstyret, hvem vet om det ikke vil bli trukket mer veksler på ham når han er tilbake etter noen år.

Formannsmøte II var i år lagt til lørdag med påfølgende kurs i den nye Håndbok for skytterlag på søndag. 13 skytterlag var representert i et godt og konstruktivt møte, samt et kurs med over 30 deltakere hvor alle ga en positiv tilbakemelding på innhold og arbeidsmåte.

Årsmeldinger

I skrivende stund er det mottatt årsmelding fra 15 av de 16 skytterlag. For det siste lagets vedkommende er styret sterkt preget av sykdom, med både formann og kasserer på Tønsberg sykehus. Så vidt vi vet har laget ikke hatt særlig stor aktivitet i det året som er gått.

INNENDØRS SKYTING

Samlagsstevnet

Arrangør var Nøtterø skytterlag på Nystua. Det totale antall deltakere var 83. Arrangørlagets kvinner dominerte i toppen. Irene Knudsen vant i sitt første år som senior med 244p. Nr. 2 ble hennes søster Anita Knudsen med 243p. V-55 vunnet av Willy Enger med 244p, V-65 av Harald Døvle med 247p og V-73 av Ingvar Flaatten med 234p.

Viken 1

Arrangør var Eker skytterlag med 183 deltakere. Irene Knudsen vant klasse 4 med 244p. Dette holdt til delt 2.plass totalt. Willy Enger vant kl. V-55 med 247p. John Bakkane ble nr. 2 med 245p.

FELTSKYTING

Samlagsstevnet

Sem og Slagen hadde åpent stevne lørdag 2. mars og arrangerte samlagsstevnet søndagen 3. mars. Været var bra, løypa var fin, men antall skyttere var for dårlig., bare 23 deltakere på grovfelt. Oddvar Wike ble mester med 41 treff. Han fikk napp i både mesterskapspokal og Tore Wears minnepokal. Nr. 2 ble Hans Kr. Wear med 38 tr. Bjørn Håkedal fikk sitt andre napp i Stuper-pokalen med 9,8 sek. Lagpokal grovfelt gikk i år igjen til Nøtterø med 78/32. Med på laget var Bjørn Egil Hansen, Egil Nystuen og Tore Kinander. Kl V-65 vunnet av Harald Døvle med 34 treff. Ingen deltakere i kl V-73.

Østlandsmesterskapet

I år hadde våre skyttere ikke så lang vei til skytingen. Arrangør var Drammen skyttersamlag med feltløype på Hurum. Vårt lag ble nr. 7 og besto av følgende: Bjørn Egil Hansen som ble nr. 5 totalt med 39/16, Fredrik Fulsaas, Hans Kr. Wear, Bjørn Håkedal, Trond Jacobsen, Oddvar Wike, Tore Kinander og Dagfinn Johnsen.

Viken 1

Opprinnelig dato var 10. mars, men været hindret dette og stevnet ble utsatt til 14. april.

Arrangør var Tunhovd skl. i Hallingdal. Ole Anton Flugund vant kl. V55 med 34 tr. Han fikk beger sammen med Svein Kinander, Oddvar Wike og Hans Edvin Flugund. Tore Kinander vant stang kl 3 med 16 tr, Hans Edvin Flugund vant stang kl 4 med 19tr. I felthurtig ble Hans Kr. Wear nr. 2 med 10,76 og Bjørn Egil Hansen nr. 4 med 12,17. Bjørn Håkedal vant kl. 4 med 12,55 og Svein Kinander vant kl. 3 med 14,56.

BANESKYTING

Vestfold - Numedal

Nøtterø var i skuddet igjen med et utmerket arrangement. Det mangler bare å få resultatene på tavle/skjerm oppe i Nystua, men det kommer snart samt utvidelse av skiveparken på 200m fra 10 til 12.

Resultatmessig har vi litt igjen overfor Numedølene. Nå ble det slik at en av våre desverre satte en hel serie i feil skive, men likevel var det ca. 55 poeng som skiller. Men vi har noen unge som viser gode takter, så muligens tar vi den nyoppsatte pokalen til neste år ??

Stevnevinner ble Stein Marthinsen, Numedal med 295p. Det samme hadde Hans Kr. Wear, Thomas Zetterquist og Knut Bråthen. Den siste medaljen gikk til Torbjørn Skaar, Numedal med 293p.

Stillingspremie i liggende til Hans Kr. Wear (100p m/9 innertiere) etter omskyting med Bernt Johansen, Irene Knudsen, Kim Thore Holtan, Rune Fekjan og Kjell Flesaker.

Premie i knestående til Torbjørn Skaar (100p) og i stående til Knut Bråthen (97p).

En liten omlegging av skyteprogrammet diskuteres endret, og blir forelagt ombudsmøtet i begge samlag til godkjenning.

Viken 1

Dusterud skytebane, Rollag og Veggli skytterlag i Numedal, gjorde et godt arrangement i to varme dager. De hadde nytt elektronisk skiveanlegg som fungert bra, men som for de fleste nye arrangører med elektronikk, så ble det noen problemer når man kommer de litt spesielle ting som man ikke er vant til på et vanlig stevne, enkeltanvisning etc.

Vestfold skyttersamlag gjorde en meget god innsats. I kl. V-55 ble det seier ved Ole Anton Flugund med Willy Enger som nr. 2. Flugund vant tidligere Viken 1-vinterfelt, så dette ble "the double".

Viken 1 mester ble Bjørn Egil Hansen, og Hans Kr. Wear nr. 2. Irene Knudsen ble nr. 2 i kampen om Aftenpostens fat, nr. 2 i prinsesseskytingen og nr. 7 totalt. Ragnar Flaatnes nr. 13. Nevnes skal også Bernt Johansen med fin 19. plass og medalje.

I Veterankonkurransen stilte vi med to lag. 2. laget ble nr. 2 bak Hallingdal og 1. laget nr. 4.

Seniorenes førstelag ble nr. 4, og andrelaget nr. 8.

Felthurtigskytingen ble vunnet av Hans Kr. Wear etter omskyting, 9,9 sek med 4 skudd er raske takter. Magne Johnsen nr. 5 og Ole Anton Flugund nr. 6. På stangen ble Hans Kr. Wear nr. 4.

LS 2002

Atter en gang var stevnet på Ulven ved Bergen. Strålende sol og sterk varme i hele uka. Ingen fikk bruk for Bergensparaplyene. Hans Kr. Wear ble nr. 4 totalt, en flott prestasjon. Stjerne til Bjørn Egil Hansen og Tommy Gjølberg. Willy Enger ble nr. 3 på felten i kl. V-55. Han var den eneste i sitt lag med 11 treff i finalen. Vi gratulerer! Dagfinn Johnsen ble nr. 2 i kampen om Norma-pokalen, bare slått av tidligere skytterkonge Kurt Arne Berglund.

Lagskytterne var ikke helt heldige med dagsformen, veteanene ble nr. 23 og seniorene havnet nede på 30-tallet.

Samlagsstevnet

Sem skytterlag hadde i tillegg til vinterfelten også tatt på seg å arrangere sommerstevnet.

Været var upåklagelig, nesten - sommervarme av godt gammelt merke. Deltakertallet har gått litt ned fra tidligere år, ca. 130 skyttere til sammen på begge hold bør kunne økes.

Vinner ble Hans Kr. Wear med 341p etter 100 på omgangen, Tønsberg Blads pokal. Nr 2 Irene Knudsen 339p medalje og napp i Hortenskanna, stjerne til Tor Nystuen, Bjørn Egil Hansen og Tommy Gjølberg. Siste medalje til Dagfinn Johnsen med 334p etter omskyting med Monica Flåtten og Lene Sivertsen. V-55 vunnet for andre år på rad av Willy Enger med 343p, fikk andre aksje i Veteranpokalen. Videre på lista Ole Anton Flugund og Knut Skjelland. V-65 vunnet av John Olaf Larsen med 347p foran Harald A. Døvle med 344p. Arne Hov vant V-73 med 346p. 10-skuddspokal til Ragnar Flaatnes med 98p og 15-skuddspokal til Dagfinn Johnsen med 145p.

I år var det mulig å stille med to lag fra hvert skytterlag i lagskytingen. Av seniorene var det bare Nøtterø som gjorde det. Vinner ble litt overraskende Holmestrand og Omegn med 288p. Med på laget var Asbjørn Jensen 99p, Martin Gregersen 92p, og Fredrik Fulsaas med 97p.
Nøtterø 1. lag nr. 2 og Sandar og Sandefjord nr. 3.
Klassemedaljer:

Kl.5                                                                       Kl 4
Gylt med  Hans Kr. Wear        58p          Gylt         Terje Jacobsen         58p
Sølv med  Patrick Stolt Nilsen 57p          Sølv         Oddvar Wike           57p
Br med     Dagfinn Johnsen      57p          Br            Terje Røssholt         57p

Kl 3                                                                       Kl 2
Gylt med  Morten Solli            59p          Gylt         Asbjørn Jensen        57p
Sølv med  Hilde Stenbakk        57p          Sølv         Yngve Hjerpekjønn 54p
Br med     Andreas Johansen    57p          Br            Anders Øyehaug      52p

Kl V-55                                                                 Kl V-65
Gylt med Øyvind Haugerud     59p          Gylt         John O. Larsen        247p
Sølv med Ole Anton Flugund  59p          Sølv         Harald A. Døvle      246p
Br med     Magne Johnsen        58p

Kl V-73                                                                 Kl 1
Gylt med  Arne Hov                                249p        Gylt         Lars Thon                               55p
Sølv med Ingvar Flaatten        241p

Aviscupen

Finale for de eldste og de yngste, ble arrangert på Tønsbergs bane. Bortsett fra noen kraftige regnskyll som gjorde at lappene i skivene var vanskelig å få til å sitte, og anviserne ble litt våte, så gikk alt som det skulle.

I kl V-73 vant Arne Hov og Audun Vamråk ble nr. 2. Harald A. Døvle vant kl. V-65 med Odd Edland nr. 2 og John Olaf Larsen nr. 3.

Org.med og aviscup

Sandar og Sandefjord skl. hadde arrangementet med Den Norske Skyttermedalje og med finalen i aviscupen for V-55 og klassene 1-5 lørdag 14. september.

I år deltok bare 32 skyttere, det nyttet ikke helt å kople disse to skytingene sammen for å få flere til å delta. Vinner ble Oddvar Wike med 292p, gylt medalje, Andreas Johansen, Irene Knudsen, Asbjørn Jensen og Martin Gregersen fikk sølv medalje. Alle som hadde 272p og mer får napp i DFS krus.

Følgende fikk klassemedaljer på 10-skudden:
Vinnere i aviscupen: Harald Enger fikk napp i kl. 5-pokalen.

Kl. 5:                                      Kl. 4:
Gylt med  Harald Enger           Gylt med  Ragnar Flaatnes
Sølv med  Tom Knudsen          Sølv med  Oddvar Wike
Br. med    Glenn Pettersen       Br. med    Irene Knudsen

Kl. 3:                                      Kl. V-55:
Gylt med  Andreas Johansen    Gylt med  Øyvind Haugerud
Sølv med  Martin Gregersen     Sølv med  Ole A. Flugund
Br. med    Birger Person          Br. med    Knut Skjelland

Kl 2:
Gylt med  Asbjørn Jensen

6-kant finale
I år var det hjemmebane på Nøtterø. Det hjalp ikke oss det minste, vi ble sist som nr. 5 da Ringerike ikke møtte med lag. Vinner ble Numedal med 2041p, og individuell vinner Marianne Aarskog med 295p. Drammen nr. 2 med 2016 og Hallingdal nr. 3 med 2014p. Vestfold fikk 2000p.

Vestfoldcup
På det meste deltok 11 lag og det minste to lag. Dette året var et prøveår, og tilbakemeldingen fra skytterne har vært positiv. Med små endringer vil dette bli å finne på terminlista for neste år også. Første napp i nyoppsatt pokal gikk til Nøtterø 1, knepent foran Sandar og Sandefjord, med Andebu på tredje plass.

Sandefjord 2002-11-26

Åge B. Eriksen